Contact

Veranderd consumentengedrag stuwt groei wereldwijde food & beverage

29 juni 2017

De Food & Beverage sector wint wereldwijd fors terrein in vooral nieuwe en herontwikkelde winkelgebieden met een aandeel van veelal meer dan 20 procent van het totale aanbod aan winkelunits in het betreffende gebied. Belangrijkste aanjager van de groei is de wereldwijde stijging in buitenshuis eten en drinken. In Nederland groeide de verkoop in de Food & Beverage sector de afgelopen vier jaar gemiddeld met 3,5 procent per jaar. Dit blijkt uit het nieuwste wereldwijde Food & Beverage onderzoeksrapport van Cushman & Wakefield getiteld ´What´s on the menu?´.

Ook in Nederland is een sterke stijging van het aandeel Food & Beverage in de totale consumentenbestedingen te zien Het FoodService Instituut Nederland publiceerde in januari dat 9 procent van de 18- tot 36-jarigen, 10 procent van de 51- tot 70-jarigen en 21 procent van de generatie daartussen, minstens een keer per week uit eten gaat. Daarnaast laat bijna 1 op de 3 millennials minstens een keer per maand eten thuisbezorgen tegen 1 op de 11 babyboomers.

Omdat naar verwachting de uitgaven aan foodconsumptie ook de komende vier jaar gemiddeld ruim 3 procent per jaar zal stijgen én omdat consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar beleving als het gaat om winkelen, is een goed samengesteld aanbod van Food & Beverage cruciaal voor het totale succes van winkelcentra en winkelgebieden, zo stellen de onderzoekers in het rapport.

Wereldwijde stijging
In de vier onderzochte continenten wordt ook de komende jaren verdere groei in Food & Beverage verwacht waarbij deze het grootst zal zijn in Azië-Pacific en het Midden-Oosten & Afrika. Op basis van data van Oxford Economics is in deze laatste regio een verdubbeling van de consumentenbestedingen te verwachten en meer dan een verdubbeling in Azië-Pacific. De verwachting is dat de uitgaven voor foodconsumptie de komende tien jaar in beide regio´s jaarlijks met ruim 7 procent zullen stijgen. Consumentenbestedingen in Europa en de Verenigde Staten, de meer volwassen markten, zullen minder hard stijgen maar nog altijd een gezonde groei van rond de vijf procent per jaar laten zien.

Met het stijgen van de bestedingen van consumenten, stijgen ook de verwachtingen. De traditionele concepten met een centraal zitgedeelte en daaromheen een aantal ´afhaalpunten´ zijn een uitstervende soort. Hoewel de grote merken, die in staat zijn hogere huurprijzen te betalen, nu nog domineren zien vastgoedeigenaren in toenemende mate het belang van diversiteit en vernieuwing. Dit heeft concepten zoals Markt- en Foodhallen opgeleverd, maar ook zonering in winkelgebieden met een sterke mix van retail en food.

Nieuwe formats
Cushman & Wakefield wijst in het rapport op de latente vraag naar meer niet-mainstream internationale foodconcepten die hun restaurantfunctie combineren met bijvoorbeeld Food & Beverage counters voor take away of verse producten voor thuisbereiding, met bakkers- en banketproducten maar ook kook-gerelateerde producten of zelfs kookcursussen. Een format dat nog maar op zeer beperkte schaal wordt aangeboden door een handvol internationale spelers. De vastgoedadviseur ziet kansen en ruimte voor meer kwalitatief hoogstaande foodretailers en food service entrepreneurs om hun initiatieven te introduceren.

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield, zegt: “De relatie tussen retail en Food & Beverage is groter dan ooit. Dat zie je heel sterk in de enorme groei van foodconcepten in winkelgebieden. Food is echt een bepalende factor in het succes van het totale winkelgebied. De consument is meer en meer op zoek naar beleving en ontspanning en dat kan fantastisch worden geboden met unieke foodproducten, foodconcepten en foodservices. Ik geloof dus ook heel sterk in wat we blurring noemen: de combinatie van dingen kopen en het verleiden van consumenten. Denk aan een kookwinkel waar je niet alleen een pan koopt maar ook ingrediënten voor gezonde maaltijden. Of het drinken van een glas wijn in de boekwinkel of bij de kapper. Food & Beverage speelt in blurring een steeds grote rol en is dé manier om consumenten een beleving te bieden.”

Groei Nederlandse Food & Beverage markt
In Nederland groeide de verkoop van Food & Beverage de afgelopen jaren met gemiddeld 3,5 procent per jaar. Ook voor de komende vier jaar wordt een jaarlijkse groei van ruim 3 procent verwacht. Spanje was de sterkste Food & Beverage markt in Europa in 2016. De consumentenbestedingen voor buiten de deur eten lagen in dit land hoger dan die in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Tot 2020 wordt de sterkste groei in Food & Beverage verwacht in Turkije met een gemiddelde jaarlijkse groei van bijna negen procent. Ook in Roemenië, Bulgarije en Polen voorzien de onderzoekers sterke groei. Ontwikkelaars zullen zich de komende jaren nog meer gaan toeleggen op het creëren van verschillende zones in winkelgebieden met variaties van diverse ongedwongen, eigentijdse Food & Beverage concepten.

Het wereldwijde Food & Beverage rapport ´What´s on the Menu?´ kunt u hier downloaden